تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
148 بازدید
کد خبر : 17560

گیلان از استان‌های برتر در خرید آنلاین کتاب است

گیلان از استان‌های برتر در خرید آنلاین کتاب است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با تاکید بر پیشینه غنی فرهنگی استان و اشتیاق به کتابخوانی گیلانیان گفت: طبق آمار خرید دیجیتال کتاب از نمایشگاه کتاب امسال، گیلان از استان‌های برتر در خرید کتاب بوده است و برخی از انتشارات استان در رتبه ۱۰ کتابفروشی برتر کشور قرار دارند.

به گزارش آژیم ،یاسر تقوی روز سه‌شنبه در نشست با فعالان رسانه ایرنا گیلان، مهمترین شاخص در حوزه کتاب و کتابخوانی را سرانه فضای کتابخانه ای اعلام کرد و افزود: ۸۵ باب کتابخانه عمومی در استان فعال است که از این تعداد ۲۰ کتابخانه در روستاها، ۲ کتابخانه سیار در رشت و انزلی (با محوریت منطقه آزاد) و ۶۳ کتابخانه شهری در همه شهرهای استان فعال هستند؛ اما۶ شهر استان از فضای کتابخانه ای محروم هستند.

وی ایجاد کتابخانه در این شهرها را از اولویت‌های جدی استان دانست و افزود: طبق مکاتبات انجام شده با تشکیل انجمنی به ریاست استاندار این موضوع در جلسات مختلف مطرح و به فرمانداران و شهرداران این شهرها ابلاغ شد تا در خصوص رفع این خلا بزرگ چاره اندیشی شود.

تقوی ادامه داد: برخی از کتابخانه‌های استان تنها پایگاه فرهنگی آن شهرها محسوب می‌شوند که در حوزه های مختلف فرهنگی اثر گذارند.

وی اظهار داشت: اکنون اقدامات فرهنگی و برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، مهارتی و بصیرت افزایی در کتابخانه ها در حال انجام است؛ فعالیت دیگری که به طور جدی در کتابخانه ها دنبال می‌کنیم حمایت از کسب و کارهای کوچک است که در این راستا چند کتابخانه از استان گیلان در دومین همایش بین المللی کسب و کارهای کوچک خانگی که در مشهد برگزار شد شرکت داشتند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان گفت: در حمایت از کسب و کارهای خانگی کلاس‌های آموزش مبتنی بر این موارد و زیست بوم در حال انجام است که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مختلف مانند فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این موارد را توسعه دهیم تا خروجی قابل دفاعی داشته باشد.

وی اضافه کرد: این کلاس‌ها در بخش‌های مختلفی مانند آشپزی، رشتی دوزی و سایر رشته ها بصورت رایگان برگزار می شود و برخی از کتابخانه‌های استان به توانمندی لازم در این بخش رسیده اند و امیدواریم به درجه ای برسیم که از این محیط‌های آموزشی معرف افراد توانمند به جامعه کار آفرین باشد.

تقوی ادامه داد: همچنین در حوزه فرهنگی برنامه‌های متعدد به مناسبت‌های مختلف بصورت مداوم در کتابخانه‌ها اجرا می شود و محافل ادبی سالهاست در کتابخانه های استان شکل گرفته است که محفل ادبی دکتر معین یکی از آنها است.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های جدی که به مناسبت هفته کتاب در استان برگزار می شود محافل قرآنی است؛ فعالیت‌ها در حوزه قرآن کریم و تبلیغ و ترویج قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه با هدف بهره‌مندی از محتوای ارزشمند این کتاب‌ها برنامه‌ریزی می شود.

تقوی تصریح کرد: در بحث سرانه کتابخوانی مهمترین شاخص سرانه فضا است و تا وقتی فضای مناسبی نداشته باشیم سایر سرانه‌ها نیز رشد نخواهد کرد؛ اما استان گیلان به لحاظ سرانه فضای کتابخانه ای با توجه به ریشه های فرهنگی، قدمت و داعیه فرهنگی وضعیت مطلوبی ندارد.

مدیرکل کتابخانه های استان گیلان تصریح کرد: در کشور ۱۲ تیپ برای کتابخانه تعریف شده که از کتابخانه مرکزی در استان و شهرستانها شکل می گیرد؛ بهترین کتابخانه‌های استان از درجه چهارم رتبه بندی می شود بطوریکه کتابخانه مرکزی استاندارد در شهرستان و درجه یک تا سه نداریم؛ بسیاری از کتابخانه‌های استان غیر از فضای مخزن و فضای مطالعه محدود، فضای جمعی برای فعالیت فرهنگی ندارند.

تقوی فضای کلی سرانه کتابخانه های عمومی استان را ۲۷ هزار متر مربع اعلام کرد و افزود : براساس جمعیت ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار نفری استان این سرانه یک متر به ازای هر ۱۰۰ نفر است که تا چشم انداز سال ۱۴۰۴ باید به هشت متر به ازای هر ۱۰۰ نفر تبدیل شود.

وی تصریح کرد: طبق استانداردهای ملی به ازای هر نفر باید چهار کتاب وجود داشته باشد این درحالی است که با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه کتابی که در محیط کتابخانه های استان با توجه به جمعیت استان وجود دارد از این سرانه بسیار عقب هستیم و تعداد کتابی که در استان در فضای کتابخانه ها موجود است کمتر از یک کتاب برای هر نفر است.

وی اظهار داشت: در فضای کتابخانه ای نزدیک ۵۸ هزار نفر عضو داریم که بیش از ظرفیت فعلی است و ما امکان خدمات دهی مطلوب نداریم؛ سالن ها و مخازن کتابخانه ها کوچک است و محدودیت فضا وجود دارد.

۸۵ کتابخانه زیر پوشش اداره‌کل کتابخانه های عمومی گیلان در استان فعال است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.