تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
95 بازدید
کد خبر : 17638

چند راه برای محافظت از چشم ها در برابر آلودگی هوا

چند راه برای محافظت از چشم ها در برابر آلودگی هوا
آلاینده هایی که از صنایع مختلف به صورت گرد و غبار، بخار، بو، دود ساطع می شوند، برای سلامت چشم ما مضر هستند.

به گزارش آژیم  به نقل از سلامت نیوز ، ما عمدتاً آلاینده های موجود در هوا را برای پوست، سیستم تنفسی و سیستم قلبی عروقی مضر می دانیم. با این وجود، آلودگی که در میان آن زندگی می کنیم، آسیب زیادی به چشمان ما نیز وارد می کند.

بله، آلاینده هایی که از صنایع مختلف به صورت گرد و غبار، بخار، بو، دود ساطع می شوند، برای سلامت چشم ما مضر هستند.

تماس زیاد و منظم با این آلاینده ها باعث ایجاد مشکلاتی مانند خشکی، قرمزی و سوزش چشم می شود.

به غیر از خشکی و قرمزی، شایع ترین علائم مشکلات چشمی ناشی از آلودگی عبارتند از:

  • آبریزش چشم
  • ترشحات غبارآلود از چشم
  • خارش چشم
  • احساس سوزش

علاوه بر این، این مشکلات جزئی چشمی می تواند باعث بیماری یا اختلالات چشمی شود. بنابراین، ما باید همیشه کمی بیشتر از چشمان خود محافظت کنیم.

 

چند نکته برای محافظت از چشمان

در اینجا پنج راه آسان و کاربردی برای محافظت از چشمان خود در برابر آلودگی آورده شده است.

 

1. از عینک استفاده کنید

هر روز با افرادی مواجه می شویم که برای جلوگیری از آسیب آلودگی به سیستم تنفسی خود از ماسک استفاده می کنند. بنابراین، همانطور که ماسک های صورت برای ریه های ما به طور مشابه عمل می کنند، عینک برای چشم های ما نیز همین کار را می کند.

بنابراین، ما باید همیشه از عینک یا عینک آفتابی استفاده کنیم. به خصوص هنگامی که در حال رفت و آمد از طریق وسیله نقلیه باز هستیم یا در معرض آلاینده های مضر موجود در هوا هستیم، ضروری است که چشمان خود را با کمک عینک آفتابی بپوشانیم.

 

 

2- چشمان خود را مالش ندهید

قرار گرفتن در معرض آلاینده های موجود در هوا باعث ایجاد احساس سوزش در چشم می شود؛ با این حال، هرگز نباید چشمان خود را تحت تأثیر آن حس، مالش دهیم. مالش چشم فقط می تواند سوزش را بیشتر کرده و باعث احساس خارش چشم شود. همچنین مالش چشم با دست خالی می تواند باعث عفونت ناشی از انتقال میکروب ها شود.

 

 

3. از قطره های چشم استفاده کنید

لایه‌ای از رطوبت موجود در قرنیه به جلوگیری از خشکی، خارش، مقابله با میکروب‌های عفونی و آلاینده‌های مضر چشم کمک می‌کند.

شما باید همیشه قطره چشم خود را در دسترس داشته باشید. استفاده از قطره های چشمی در فواصل زمانی معین به حفظ رطوبت و سلامت چشم کمک می کند. علاوه بر این، مرطوب کردن چشم 2-3 بار در روز به راحت شدن عضلات چشم کمک می کند.

 

 

4. از کمپرسورهای سرد استفاده کنید و همیشه هیدراته بمانید

التهاب ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض آلودگی چشم ها را می توان با کمک کمپرسورهای خنک کننده کاهش داد. یک کمپرسور معمولی خنک مانند یک پارچه تمیز آغشته به آب سرد، برای خلاص شدن از خارش و التهاب چشم مفید است.

نکته دیگر این است که می توانید از چند تکه یخ نیز که در یک پارچه نخی تمیز پیچیده شده استفاده کنید. مکعب های یخ را روی چشمان خود بمالید که می تواند برای درمان احساس سوزش ناشی از آلودگی هوا معجزه کند.

جدای از آن، مایعات زیادی بنوشید. مصرف آب برای بدن و چشم بهترین است؛ نوشیدن آب نه تنها شما را هیدراته نگه می دارد، بلکه سموم و مواد زائد مضر را از بدن شما دفع می کند.

 

5. معاینه منظم چشم ضروری است

حتی یک مشکل ساده چشم را نادیده نگیرید.

معاینات منظم چشم برای اطمینان از سلامت چشمان شما ضروری است. علاوه بر این، اگر خشکی چشم شما برای مدت طولانی ادامه پیدا کرد و به نظر نمی‌رسد که درمان‌ باعث آرامش چشم شما شود، باید فوراً با چشم پزشک مشورت کنید.

به این ترتیب شما از وضعیت چشمان خود آگاه خواهید شد. هر بیماری یا شروع بیماری را می توان به موقع تشخیص داد و قبل از اینکه شدید شود درمان کرد.

سطح هوای سمی در کلان شهرها و مناطق اطراف در حال افزایش است. ما در معرض هوای استنشاقی هستیم که مملو از آلاینده های مضر است. دود و آلودگی های هوا می تواند چشم ها را تحت تاثیر قرار دهد، باعث آلرژی و آسیب به سلامت کلی فرد شود.

دود باعث تحریک بینی، ریه ها، گلو و چشم ها می شود و این پتانسیل را دارد که به سیستم تنفسی شما آسیب برساند:

بیایید شایع ترین شرایط چشمی ناشی از آلودگی هوا را درک کنیم:

  • احساس سوزش و ناراحتی
  • سرخی
  • تورم
  • درد
  • چشمان اشک آلود
  • چشمان خسته
  • احساس خارش
  • آلرژی چشم
  • خشکی چشم

راه های زیادی وجود دارد که از طریق آنها می توانید خطر عفونت را به حداقل برسانید.

 

 

چطور خطر عفونت چشم ناشی از آلودگی هوا را به حداقل برسانیم؟

 

 

از قرار گرفتن مستقیم در معرض آلاینده های مضر اجتناب کنید

سعی کنید در روزهایی که آلودگی زیاد است در خانه بمانید.

 

 

دست هایتان را مداوم بشویید

سعی کنید مستقیماً به چشمان خود دست نزنید و مرتباً دستان خود را بشویید.

 

 

رژیم غذایی سالم داشته باشید و هیدراته بمانید

برای مبارزه با هر بیماری یا شرایطی، حفظ تناسب اندام حیاتی است. رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب امگا 3 را رعایت کنید. مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز، اسفناج، بادام، انواع توت ها، ماهی و هویج مصرف کنید که برای چشم بسیار مفید است.

 

 

لنزهای تماسی را از چشم خارج کنید

دود باعث قرمزی و خارش چشم می شود. اگر چنین ناراحتی در چشمان خود احساس می کنید، خوب است از لنز استفاده نکنید. با چشم پزشک مشورت کنید. در صورت توصیه از قطره های چشمی روان کننده استفاده کنید. اگر از همان لنز استفاده می کنید، مطمئن شوید که آنها تمیز و بدون خط و خش و آلودگی هستند.

 

 

آرایش چشم ها را پاک کنید

برای کاهش اثرات نامطلوب مواد شیمیایی، حتما قبل از رفتن به رختخواب تمام آرایش خود را پاک کنید. محصولات آرایشی مانند سرمه، خط چشم، ریمل و غیره اغلب آلرژی چشم را تشدید می کنند. برای تمیز کردن چشم ها و نواحی اطراف از پاک کننده آرایش چشم استفاده کنید.

چشمان ما بار عمده انواع اثرات مضر، قرار گرفتن در معرض مستقیم، ضربه و هوای سخت را تحمل می کند. گذراندن زمان بیش از حد در مقابل صفحه نمایش چشمان ما را تحت فشار قرار می دهد.

کمبود خواب، فکر بیش از حد، آب و هوای خشک، آلرژی و… همه این عوامل می توانند چشمان شما را بدتر کنند.

 

فواید ماسک چشم

  • پف کردگی را از بین می برد
  • سیاهی دور چشم را کاهش می دهد
  • پوست را سفت می کند
  • خستگی را کاهش می دهد
  • پوست را آبرسانی می کند
  • چشم ها را درخشان تر نشان می دهد
  • چشم ها را پر انرژی می کند

 

تمرینات چشمی برای از بین بردن علائم خستگی چشم

قرار گرفتن در معرض آلودگی می تواند چشمان شما را خسته و خشک کند اما با انجام تمرینات خاص چشم، می توانید چشمان خود را آرام کنید. بهترین بخش در مورد آنها این است که می توانید این کار را در هر جایی انجام دهید.

 

1-تغییر تمرکز

انگشت اشاره خود را فقط چند اینچ از چشمان خود نگه دارید. تمرکز کنید. حالا به آرامی آن انگشت را از صورت خود دور کنید و توجه خود را حفظ کنید. حتی زمانی که انگشت کمی از شما فاصله دارد، نباید فوکوس منحرف شود. انگشت را به آرامی برگردانید. حالا به دور نگاه کنید و روی چیز دیگری تمرکز کنید. این تمرین را حداقل سه بار تکرار کنید.

 

2. شکل هشت را دنبال کنید

در این تمرین، هر نقطه از زمین را که حداقل ده فوت از شما فاصله دارد، انتخاب کنید. روی آن تمرکز کنید. با چشمان خود یک عدد هشت تخیلی بسازید. ردیابی را برای سی ثانیه ادامه دهید. به تغییر جهت ادامه دهید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.