تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
67 بازدید
کد خبر : 19019

عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند

عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند
امکان ابتلا به سرطان پروستات مردان با افزایش میزان پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری یا شنا بیش از یک سوم کاهش می‌یابد.

به گزارش آژیم به نقل از ایسنا، به گفته متخصصان، افزایش سالیانه آمادگی قلبی ریوی به میزان سه درصد، خطر ابتلا به این بیماری – نه مرگ ناشی از آن – را ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.

این مطالعه سوئدی داده‌های مربوط به میزان فعالیت بدنی، قد و شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی) ۵۷ هزار و ۶۵۲ مرد را به همراه اطلاعاتی درمورد سبک زندگی و سلامت درک‌شده و نتایج دست‌کم دو آزمون آمادگی قلبی ریوی تجزیه‌ و تحلیل کرد.

سنجش‌های سالانه آمادگی قلبی ریوی با میزان اکسیژن مصرفی بدن حین انجام ورزش تا حداکثر توان بیان می‌شود.

مردان با توجه به افزایش سه درصدی، ثابت ماندن یا کاهش سه درصدی تناسب اندام در هر سال به گروه‌هایی تقسیم شدند.

این متخصصان در مدت یک دوره متوسط پیگیری هفت ساله دریافتند که ۵۹۲ مرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شدند و ۴۶ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان باختند.

آنهایی که تناسب اندامشان سالانه سه درصد بهبود یافته بود در مقایسه با افرادی که تناسب اندامشان کاهش یافته بود، ۳۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار داشتند.

متخصصان گفتند نتایج این مطالعه که در مجله پزشکی ورزشی انگلیس (British Journal of Sports Medicine) منتشر شده است، بر نقش مهم حمایت از عموم مردم برای افزایش آمادگی قلبی ریوی (سی‌آراف) یا هدف‌گذاری برای رسیدن به سطوح میانگین آمادگی جسمانی تاکید می‌کند.

«سیمون گریوسون»، معاون پژوهش مرکز سرطان پروستات انگلیس در این باره گفت: این پژوهشی جالب است و مطالعه‌های پیشین که رابطه بین ورزش و احتمال کمتر ابتلا به سرطان پروستات را نشان می‌دهد، تکمیل می‌کند.

وی افزود: حفظ منظم تناسب اندام و پیروی از رژیم غذایی متعادل برای سلامت عمومی و تندرستی هر فردی مفید است- اما نمی‌دانیم آیا فعالیت بدنی می‌تواند به‌طور قطع خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان یا مرگ بر اثر این بیماری را کاهش دهد یا خیر. چیزی که می‌دانیم این است که مردان بالای ۵۰ سال، مردان سیاه‌پوست بالای ۴۵ سال و مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند، همگی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، «مت لمبرت»، مدیر اطلاعات و ارتقا سلامت مرکز جهانی پژوهش سرطان گفت: برکسی پوشیده نیست که بهره‌مندی از آمادگی قلبی ریویِ بیشتر هم برای سلامت و طول عمر ما مهم است و هم در برابر بیماری‌های خاص از ما محافظت می‌کند. این مطالعه روشنگرانه شواهد موجود درباره نحوه تاثیر عوامل مهمی همچون تناسب اندام در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را تکمیل می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.