تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
105 بازدید
کد خبر : 18688

تزریق دو واکسن مهم اجباری شد

تزریق دو واکسن مهم اجباری شد
برنامه واکسیناسیون کودکان کشورمان از بهمن‌ ماه تغییر می‌کند و 2واکسن «پنوموکوک» و «روتاویروس» به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شوند؛ واکسن‌هایی که بسیار مهم هستند و می‌توانند سطح ایمنی کودکان در برابر بیماری‌های باکتریایی و ویروسی را افزایش دهند.

به گزارش آژیم به نقل از سلامت نیوز ، این در حالی است که خانواده‌ها تاکنون برای تزریق این واکسن‌ها به‌دلیل برخی کمبودها با مشکلاتی مواجه می‌شدند که گاهی قیمت‌ این واکسن‌ها را نجومی هم می‌کرد، چیزی حدود یک میلیون تومان برای پنوموکوک و 15میلیون تومان برای روتاویروس.

اما از ماه آینده این دو واکسن به‌ صورت اجباری و رایگان به کودکان تزریق خواهد شد و تامین آن هم بر عهده وزارت بهداشت است،واکسن‌هایی که در حال حاضر وارد می‌شود اما بهرام ‌عین‌اللهی، وزیر بهداشت شهریور امسال اعلام کرد که هر دوی این واکسن‌ها از سوی مؤسسه تحقیقاتی انستیتو پاستور تولید و تا دهه فجر امسال رونمایی خواهد شد تا نسخه ایرانی آن هم در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد.

چرا پنوموکوک و روتاویروس خطرناکند؟

پنوموکوک که بین عامه مردم به ذات‌الریه شناخته می‌شود، یک بیماری باکتریایی است که عامل بروز آن، ۱۳سویه باکتری است و اغلب کودکان زیر 5سال را درگیر می‌کند، طبق گفته مسئولان کشور، 20 تا 30درصد مبتلایان به این بیماری در دنیا جان خود را از دست می‌دهند که بیش از یک میلیون نفر از آنها کودکان زیر 5سال هستند.

این بیماری تا اندازه‌ای مهم است که سازمان بهداشت جهانی ۱۲نوامبر (۲۱ آبان) را به ‌عنوان روز جهانی پنومونی نام‌گذاری کرده‌ است. علائم خفیف این بیماری اغلب شبیه علائم آنفلوآنزاست؛ اما طولانی‌تر. پنوموکوک ممکن است باعث عفونت گوش داخلی، سینوس‌ها، ریه، خون و مغز شود.روتاویروس هم یک ویروس بسیار مسری است که بیشتر کودکان و مخصوصا کودکان زیر 5سال را درگیر می‌کند و مهم‌ترین علائم آن اسهال آبکی طولانی، تب، استفراغ و گاهی شکم‌درد است. سالانه بیش از ۵۰۰هزار کودک زیر ۵سال در دنیا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

واکسن پنوموکوک و روتاویروس عوارض دارد؟

بعد از انتشار خبر اضافه شدن واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه واکسیناسیون کشوری، تعدادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، واکنش‌های منفی نشان دادند و درباره آن اظهار نگرانی کردند. علت نگرانی برخی کاربران، تزریق 4واکسن مختلف در 4ماهگی و 6ماهگی کودک است. برخی کاربران هم اعلام کردند اجباری شدن تزریق این دو واکسن کار درستی نیست و ممکن است عوارضی داشته باشند.

اما پزشکان تأکید می‌کنند که برنامه ایمن‌سازی کودکان با واکسن با توجه به زیاد شدن عفونت‌ها و بیماری‌های گوارشی در کودکان ضروری است و در برخی کشورها به‌صورت روتین و در قالب برنامه کشوری انجام می‌شود. مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی هم در این رابطه به همشهری می‌گوید: «دوره بیماری ویروسی روتاویروس طولانی است و علائم و دوره آن در کودکان سخت‌تر خود را نشان می‌دهد. گاهی هم بیماری شدید می‌شود و کودک را بسیار ضعیف می‌کند.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.