تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
83 بازدید
کد خبر : 18923

اجرای طرح هادی در ۵۳۱ روستای بیش از ۲۰ خانوار گیلان

اجرای طرح هادی در ۵۳۱ روستای بیش از ۲۰ خانوار گیلان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان از اجرای طرح هادی در ۵۳۱ روستاهای بیش از ۲۰ خانوار در استان خبر داد و گفت: با هدف شناسایی نیازهای جدید و برنامه‌ریزی‌های لازم، طرح هادی ۶۹۱ روستای این استان نیازمند بازنگری است.

به گزارش آژیم، حامد دائمی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در گفت و گو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه یکی از مهمترین زیستگاه‌های بشر از گذشته تا کنون روستاها بوده و هست، اظهار کرد: چه روستانشین باشیم و چه نباشیم خواه یا ناخواه ارتباطی با این سکونتگاه‌ها در طول زندگیمان برقرار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه طرح هادی یا به عبارتی طرح جامع توسعه روستایی از جمله اقدامات مهم برای توسعه و عمران روستاها است، افزود: این طرح مصوبه‌ای برای هدایت عملیات سازندگی و آبادانی در روستاها با آگاهی از وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن‌ها است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان با اشاره به اهمیّت و ضرورت تهیه و اجرای طرح هادی به عنوان سند توسعه روستایی، گفت: طرح هادی یک سند رسمی برای توسعه کالبدی سکونتگاه‌های روستایی محسوب می‌شود، می‌تواند نقش ویژه و مؤثری در عمران روستاهای کشور و بهبود زندگی روستاییان ایفا کند.

دائمی پیرامون بازنگری طرح هادی روستاها نیز بیان کرد: طرح هادی روستا سند توسعه روستا با افق ۱۰ساله است و پس از این مدت باید مورد بازنگری قرار گیرد.

به گفته وی، در نشست‌های فنی طرح‌های هادی تمامی جواب و قوانین فنی و اصولی، حفظ اراضی ملی و کاربری‌های زراعی و باغی توسط کارشناسان جلسه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان، از بازنگری طرح هادی در ۳۶۹ روستای استان از ابتدا سال ۱۴۰۰ تاکنون خبر داد و گفت: بازنگری این روستاها با اعتباری بالغ بر ۴۲ میلیارد تومان صورت پذیرفته است.

دائمی با بیان اینکه طرح هادی ۶۹۱ روستای استان نیازمند بازنگری است، گفت: در صورت تامین اعتبارات، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان آمادگی لازم را برای بازنگری طرح هادی تمامی روستاهای استان را دارد.

وی با اشاره به اینکه بازنگری طرح هادی روستایی نقش به سزایی در توسعه این جوامع دارد، خاطرنشان کرد: با اجرای آن مهاجرت به شهرها کاهش خواهد یافت.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان، با بازنگری طرح‌های هادی، زمینه خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به روستائیان فراهم شده و از ساخت‌وسازهای غیراصولی و غیرمجاز جلوگیری می‌شود.

دائمی اجرای طرح هادی روستایی را در جهت تأمین عادلانه امکانات از طریق تحول کالبدی- فیزیکی روستا، ایجاد تسهیلات اجتماعی- تولیدی، تأمین خدمات عمومی و بهبود مسکن روستاییان دانست و گفت: اثرات این طرح‌ها محدود به تغییراتی در بافت کالبدی بوده است.

به گفته وی، اجرای طرح هادی در روستاها، بهسازی، بازگشایی، زیرسازی و آسفالت معابر روستایی، پیاده روسازی و جدول گذاری، سنگ فرش، ایجاد فضای سبز و احداث پارک انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان به اجرای طرح هادی در ۵۳۱ روستای استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون اعتباری بالغ بر ۷۳۵۰ میلیارد ریال جهت اجرای طرح هادی این روستاها هزینه شده است.

دائمی پیشرفت اجرای طرح هادی در روستاهای استان را در ابتدای سال گذشته، ۱/۴۷ اعلام کرد و گفت: این پیشرفت هم اکنون به ۳/۵۶ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه توسعه روستا، پایدارترین سیاست و راهبرد در توسعه هر کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: برای نهادینه‌سازی این سیاست ابزارها و روش‌های مختلفی وجود دارد که صدور اسناد مالکیت برای املاک در روستا به موازات سایر سیاست‌های توسعه‌ای مناطق روستایی از جمله این روش‌ها است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان اجرای طرح صدور اسناد مالکیت روستایی را موجب وسعت بخشیدن به مالکیت‌های مسکونی و تجاری واقع در بافت‌های مسکونی روستاها و همچنین ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در روستاها و پیشگیری از نزاع بر سر زمین‌ها و کاهش اختلافات ملکی برشمرد.

دائمی با بیان اینکه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷ هزار و ۵۶۰ برگ سند مالکیت برای واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت صادر کرده، گفت: بیش از ۱۴ هزار و ۷۲۰ جلد آن در ۷۱ روستا و حدود دو هزار و ۸۴۰ برگ آن در ۹ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای طرح صدور اسناد مالکیت توسط بنیاد نمسکن تاکنون برای تعداد ۸۴۱ روستای بالای ۲۰ خانوار ۱۶۱ هزار و ۲۸۸ جلد سند مالکیت در استان صادر شده، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۰ به بعد برای ۲۰ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، طرح صدور اسناد مالکیت اجرا، و تاکنون چهار هزار و ۸۷ برگ سند تحویل شده است.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان، شاخص برخورداری صدور اسناد مالکیت هم اکنون ۴۱ درصد است که این شاخص در ابتدای سال ۱۴۰۰، ۳۸ درصد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.