تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
38 بازدید
کد خبر : 18724

غربالگری کدام سرطان‌ها مهم است؟

غربالگری کدام سرطان‌ها مهم است؟
انجمن سرطان آمریکا لیستی از غربالگری‌های پیشگیری کننده از انواع سرطان‌هایی که در اولویت غربالگری است را معرفی کرد.

به گزارش آژیم به نقل از گروه سلامت خبرگزاری فارس: سرطان نوعی بیماری است که در آن، برخی از سلول‌های بدن بدون توقف شروع به تقسیم شدن می‌کنند و به بافت‌های اطراف گسترش می‌یابند. سرطان می‌تواند از هر جای بدن انسان شروع شود که از تریلیون‌ها سلول ساخته شده است. در حالت نرمال، سلول‌های بدن رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند تا سلول‌های جدیدی را تشکیل دهند که بدن به آنها نیازمند است. هنگامی که سرطان بروز می‌کند، این روند در هم می شکند و سلول‌های پیر و آسیب دیده، در حالی که باید بمیرند، زنده می‌مانند. این سلول‌های اضافی می‌توانند بدون توقف تقسیم شوند و ممکن است منجر به تشکیل تومورها شوند.

آزمایش سرطان یا غربالگری سرطان به آزمایش‌هایی اطلاق می‌شود که قبل از بروز هر گونه علائمی، به بررسی علائم سرطان می‌پردازند. مطالعات نشان می‌دهند که برخی از آزمایش‌های غربالگری به یافتن سرطان در مراحل اولیه کمک می‌کنند؛ زمانی که احتمالاً درمان آن آسان‌تر است.

اکثر افراد تا سن ۴۰ سالگی نیازی به آزمایشات غربالگری سرطان ندارند. افراد در معرض خطر سرطان ممکن است غربالگری سرطان را زودتر شروع کنند. این غربالگری‌ها می‌تواند به تشخیص زودتر سرطان کمک کند تا روند درمان اثربخش‌تر باشد؛ چراکه پزشک شما با بررسی عوامل خطر از جمله سن، جنس، تاریخچه خانوادگی و موقعیت جغرافیایی و شغلی، تشخیص می‌دهد که کدام غربالگری برای شما بهتر یا اولویت دارد.

بر اساس اعلام متخصصان آنکولوژی انجمن سرطان آمریکا، غربالگری سرطان زمانی بهترین نتیجه را دارد که به طور منظم طبق دستورالعمل انجام شود؛ چراکه با افزایش انواع خاصی از سرطان‌ها مثل سرطان پستان، روده و ریه، اهمیت بررسی‌های پزشکی دوچندان می‌شود.

ماموگرافی

ماموگرافی، گرفتن عکس اشعه ایکس از پستان است که به پزشکان کمک می‌کند تا تغییرات پستان را در طول زمان مقایسه کنند و گاهی تا سه سال قبل از بروز علایم، سرطان را شناسایی کرده، زنان بعد از چهل سالگی می‌توانند این غربالگری را انجام دهند.

غربالگری سرطان دهانه رحم

تست HPV و تست پاپ‌اسمیر دو آزمایشی هستند که برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم یا پیشگیری از آن بسیار کمک کننده هستند.

تست HPV، ویروس پاپیلومای انسانی را که می‌تواند باعث تغییرات سلولی در دهانه رحم شود را شناسایی می‌کند.

اگر HPV به خودی‌خود از بین نرود می‌تواند باعث زگیل تناسلی و سرطان شود.

تست پاپ‌اسمیر، تغییرات سلولی دهانه رحم را بررسی می‌کند که در صورت عدم درمان می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود، معمولا بعد از ۱۸ سالگی این غربالگری‌ها شروع می‌شود.

غربالگری کولورکتال

بهتر است هم زنان و هم مردان ۴۵ تا ۷۵ ساله از نظر سرطان کولورکتال(سرطان روده بزرگ) غربالگری شوند.

کولونوسکوپس رایج‌ترین غربالگری برای سرطان کولورکتال است.

غربالگری سرطان پروستات

آزمایش خون، آنتی‌ژن اختصاصی PSA را شناسایی می‌کند، PSA پروتئینی است که توسط سلول‌های غده پروستات اعم از طبیعی یا سرطانی، ساخته می‌شود. هرچه سطح PSA بالاتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است، این غربالگری معمولا بعد از ۵۰ سالگی انجام می‌شود اما در مردانی که یک خویشاوند درجه یک مبتلا با سن کمتر از ۵۰ سال دارند از ۴۰ سالگی باید از نظر ابتلا به سرطان پروستات غربالگری شوند.

غربالگری سرطان ریه

اسکن توموگرافی کامپیوتری با دوزپایین تنها آزمایش غربالگری توصیه شده برای سرطان ریه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.