تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
258 بازدید
کد خبر : 14602

یادداشت | فساد در مواجهه با فساد

یادداشت |  فساد در مواجهه با فساد
ما آن روزی می توانیم از مبارزه با فساد دم بزنیم که ته دلمان از علنی شدن و رواج فساد در جامعه ناراحت شویم،روزی که فساد اصولگرا و اصلاح طلب “بد و فاجعه” باشد

به گزارش آژیم، عزیز عاقبتی خبرنگار و فعال سیاسی در بررسی دلایل رواج فساد در جامعه ایرانی در یادداشتی نوشت:

از دهه هفتاد تا امروز در کشور فسادهای مالی و اقتصادی بسیاری داشته ایم، اختلاس‌های بزرگ، سوء استفاده‌های کلان، رشوه‌های عجیب و غریب، زمین‌خواری‌ های گسترده و اخیرا هم فاجعه ای که یکی از مدیران کل رقم زد.

شاید فردا و فرداهای دیگر فسادهای بزرگ جدیدتری هم رسانه‌ای شود،در این میان واکنش و مواجهه احزاب و گروهای سیاسی با فساد می تواند نقش مهمی در پیشگیری و کاهش آن داشته باشد.

اما تجربه نشان داده است که مواجه احزاب و نخبگان سیاسی و اجتماعی با فساد ،خود به نوعی فساد خطرناک و همه گیر آلوده بوده است، اغلب آنان بیش از آنکه از فسادهای رخ داده نگران و ناراحت باشند و آن را خطری برای فروپاشی اعتماد عمومی و ساختارهای سیاسی و اجتماعی بدانند ، اتفاقات رخ داده را دستاویزی برای تخریب و انتقام گیری های سیاسی کرده و شاید ته دلشان کمی خوشحالی نیز بکنند.

راز معمای فساد در ایران را باید در هیاهوها و گرد و خاک بلند کردن‌های پس از آشکار شدن فساد و «همدلیِ» آشکار و پنهان نهایی با فاسدها جست و جو کرد، مبارزه با فساد در جامعه ما به هیاهو و انتقام گیری در فضای سیاسی و رسانه ای ختم می شود.

فساد در ایران بیش از آن‌که «مافیایی» باشد «همگانی» است، قطعا قانون‌گذاری، شفافیت و نظارت در کم کردن فسادِ مافیایی موثرند اما مسئله اصلی ما این نیست، فسادهای اخلاقیِ همگانیِ ما است که فسادهای اقتصادی و سیاسی و غیره را روز به روز عمیق‌تر، پنهانی‌تر و ظالمانه‌تر می‌کند.

بیهوده نیست که حداقل از دهه هفتاد تاکنون هیچ یک از فسادهای اقتصادی کلان و نجومی وجدان جامعه ایرانی را آزار نداده است،حتی با گذشت زمان هرچند این سخن اغراق‌آمیز باشد،اما تحت تاثیر نگاه های سیاست زده جامعه و رسانه ها مفسدین اقتصادی و سیاسی گاهی به چهره‌های مظلوم نیز تبدیل شده‌اند.

ما آن روزی می توانیم از مبارزه با فساد دم بزنیم که ته دلمان از علنی شدن و رواج فساد در جامعه ناراحت شویم،روزی که فساد اصولگرا و اصلاح طلب “بد و فاجعه” باشد ،آن روزی که مبارزه با فساد فارغ از حزب و گروه و دسته توسط نخبگان،احزاب سیاسی و رسانه ها دنبال شود ،وگرنه اشک تمساح ریختن های تکراری جز با هدف انتقام گیری های سیاسی و دور کردن افکار عمومی از فساد خودی ها نیست./

به قلم : عزیز عاقبتی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.