تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
129 بازدید
کد خبر : 15629

احتمال اولین کاهش نرخ بهره در بهار سال آینده / بدبینی اقتصاددانان به رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

احتمال اولین کاهش نرخ بهره در بهار سال آینده / بدبینی اقتصاددانان به رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴
به تعویق انداختن کاهش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی، اقتصاددانان را نسبت به رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ بدبین تر کرده است. ترکیبی از اقتصاد قوی تر ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ و تورم مستمر، باعث کاهش رشد ...

 به گزارش آژیم به نقل از اقتصادآنلاین – آرش نصیری؛ اقتصاددانان می گویند که نرخ های بهره بالاتر در اقتصادهای بزرگ به این معنی است که رشد جهانی احتمالاً در سال آینده پس از عملکرد بهتر از انتظاری که تا کنون در سال ۲۰۲۳ داشته است، کاهش خواهد یافت.

بر اساس پیش بینی های موسسه مشاوره کانسنسوس اکونومیکس، رشد در سال ۲۰۲۴، ۲.۱ درصد افزایش می یابد که از ۲.۴ درصدی که انتظار می رود امسال اقتصاد به آن دست یابد کمتر است.

اقتصاددانان انتظارات خود از عملکرد امسال را نسبت به ابتدای سال ۱ درصد افزایش داده اند، زیرا تقاضای مصرف کننده و بازارهای کار به شکل غیرمنتظره ای بالا بوده است.

سایمون مک آدام، اقتصاددان ارشد جهانی در کپیتال اکونومیکس، گفت که بخشی از کندی رشد سال ۲۰۲۴ پیامد «برخی اثرات منطقی» رشد بهتر در سال جاری خواهد بود که باعث رشد کمتر در سال آینده می شود. با این حال، او اضافه کرد که «اقتصاددانان نیز واقعاً در مورد چشم انداز سال ۲۰۲۴ محتاط تر شده اند.»

این احتیاط بر مبنای این باور است که تقاضای بالای مستمر، تورم را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه می دارد و تنظیم کنندگان نرخ را در اقتصادهای پیشرفته مجبور می کند هزینه های استقراض را تا سال آینده بالا نگه دارند.

ناتان شیتس، اقتصاددان ارشد بانک آمریکایی سیتی گفت: «تقاضای خدمات تا حد زیادی بدون کاهش ادامه یافت، بازار کار قوی باقی ماند، دستمزدها همچنان افزایش یافت. برخی از نقاط ضعف [پیش بینی شده برای امسال] به سال ۲۰۲۴ کشیده شده است.»

شیتس گفت: در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، «رکودی به وجود خواهد آمد، اما این اتفاق دیرتر رخ خواهد داد.»

همانطور که در نمودار مشخص است، اقتصاددانان در خصوص رشد امسال خوشبین اند اما این خوشبینی چندان در خصوص چشم انداز سال ۲۰۲۴ وجود ندارد (نمودار درصد تغییر GDP سالانه را نشان می دهد).

آمار

تا چند ماه پیش انتظار می رفت که فدرال رزرو امسال کاهش نرخ بهره را آغاز کند. با این حال، قدرت اقتصاد ایالات متحده به این معنی است که احتمال کمی وجود دارد که تعیین کنندگان نرخ بتوانند هزینه های استقراض را یک چهارم دیگر افزایش دهند تا به محدوده هدف بین ۵.۵ تا ۵.۷۵ درصد در سپتامبر دست یابند. اقتصاددانان اکنون انتظار دارند اولین کاهش نرخ بهره در بهار سال آینده انجام شود.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد Moody’s Analytics گفت: شانس قوی گریز ایالات متحده از رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ «به این معنی است که فدرال رزرو برای مدت طولانی تری نرخ ها را بالاتر نگه می دارد تا به طور کامل تورم را فرو نشاند و این رشد کندتر در سال ۲۰۲۴ را به همراه خواهد داشت.»

او اضافه کرد که اقتصاد اروپا نیز، به غیر از آلمان، در سال جاری «تا حدودی بهتر از آنچه که از آن می ترسید» حرکت کرده است، که به این معنی است که بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان نیز احتمالاً نرخ ها را برای مدت طولانی تری بالاتر نگه می دارند.

بانک مرکزی اروپا نرخ سپرده خود را از منفی ۰.۵ درصد در ژوئن ۲۰۲۲ به ۳.۷۵ درصد فعلی افزایش داده است و اکنون انتظار نمی رود که در بیشتر سال آینده کاهشی را در نظر بگیرد.

انتظار می رود بانک مرکزی هزینه های استقراض را پایان سال ۰.۵ درصد دیگر افزایش داده و به ۵.۷۵ درصد برساند و تصور نمی شود که تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ شروع به کاهش آن کند.

رکود اقتصادی چین پس از بازگشت از همه گیری نیز به بدبینی اقتصاددانان برای سال ۲۰۲۴ دامن زده است. کریستین کلر، رئیس تحقیقات اقتصادی در بارکلیز، کندی اقتصاد این کشور را «ساختاری» توصیف کرد.

کلر افزود: «مسیر سال ۲۰۲۴ کاملاً واضح به نظر می رسد: کاهشی بیشتر برای رشد جهانی.»

نرخ بهره بالاتر در ایالات متحده برای بسیاری از اقتصاددانان بدین معنا بود که رشد ایالات متحده از ۱.۹ درصد در سال جاری به ۰.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد.

بریتانیا و منطقه یورو احتمالاً در هر دو سال سرعت آرام خود را حفظ خواهند کرد، در حالی که چین با مشکلات ساختاری و رکود در تولید و صادرات دست و پنجه نرم می کند.

اقتصاد بسیاری از بازارهای نوظهور مانند برزیل و مکزیک نیز امسال تحلیلگران را شگفت زده کرده است، در حالی که تقاضای داخلی قوی، از رشد خوب اقتصادی هند در سال ۲۰۲۴ خبر می دهد.

همرسانی کنید:     

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.