تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
179 بازدید
کد خبر : 15457

آسیب شناسی بازنشستگی زودهنگام خبرنگاران / واقعا «خبرنگاری» یک شغل سخت و زیان آور است؟!

آسیب شناسی بازنشستگی زودهنگام خبرنگاران / واقعا «خبرنگاری» یک شغل سخت و زیان آور است؟!
در روزهای پایانی تابستان سال جاری، صولت مرتضوی، وزیر کار، درباره بازنشستگی زودهنگام خبرنگاران گفت:« معتقد هستم که خبرنگاری جز مشاغل سخت است و این موضوع را پیگیری می کنم.» با این حال برخی از کارشناسان ...

به گزارش  اژیم به نقل از اقتصادآنلاین؛ یکی از مهمترین این دلایل آن است که در حال حاضر صندوق های بازنشستگی با چالش های فراوانی مواجه هستند و سنگین تر کردن بار این صندوق ها میتواند از کانال تورم، بر زندگی تمامی افراد کشور تاثیر گذار باشد. از سوی دیگر خبرنگاری یک شغل تخصصی است و هزینه و زمان زیادی برای تبدیل شدن به یک خبرنگار حرفه ای لازم است. به همین دلیل بازنشستگی زودهنگام این این افراد استفاده نکردن از اندوخته های تجربی این افراد است.

باری بر دوش صندوق های بحران زده

در سال های گذشته بازنشستگی زودهنگام در برخی از مشاغل انتقادات زیادی را برانگیخته است. این انتقادات از سوی گروه های مختلفی مطرح میشود که هر کدام از آنها قابل بررسی است. یکی از مهمترین دلایل انتقادات، بحث صندوق های بازنشستگی و وابستگی آنها به بودجه کشور است. در حال حاضر منابع و مصارف صندوق های بازنشستگی کشور با هم تناسبی ندارد و این صندوق ها نمی توانند به صورت مستقل حقوق بازنشستگان را بپردازند.

از آنجایی که صندوق ها به بودجه وابسته هستند، سالانه مقدار قابل توجهی از بودجه کشور صرف پرداخت حقوق بازنشستگان میشود. وابستگی صندوق های بازنشستگی به بودجه از یک سو و تحریم ها اقتصادی و کاهش درآمدهای نفتی از سوی دیگر موجب شده تا این مسئله به یک بحران تبدیل شود. به عبارت دیگر پرداخت حقوق بازنشستگان به دولت فشار زیادی می آورد. دولت برای جبران این هزینه، به دنبال سیاست هایی مانند استقراض از بانک مرکزی میرود که تورم زا است و زندگی تمامی اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

به همین دلیل در سال های گذشته بسیاری از کارشناسان اقتصادی توصیه هایی مبنی بر اصلاح روند کاری صندوق های بازنشستگی ارائه داده اند. یکی از مهمترین اصلاحات مورد نیاز برای این صندوق ها افزایش سن بازنشستگی است. مقایسه سن بازنشستگی در ایران با کشوهای توسعه یافته نیز نشان میدهد که سن بازنشستگی در ایران در حال حاضر نیز پایین است و بهتر است افزایش پیدا کند. در ایران سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ سال و برای زنان نیز ۵۰ سال است. البته اگر افراد ۳۵ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند میتوانند بدون در نظر گرفتن سن بازنشسته شوند.

اصلاح مورد نیاز صندوق های بازنشستگی فقط یکی از دلایل طرفداری کارشناسان اقتصادی از افزایش سن بازنشستگی کشور است. فردی که دو یا سه دهه از زندگی خود را به کار خاصی اشتغال داشته، در همان زمینه تجربه بالایی به دست آورده است. بازنشستگی زودهنگام افراد در مشاغل مختلف موجب میشود تا کسی که از این تجربیات بهره مند است خانه نشین شود. این در حالی است که افراد با تجربه و تخصصی که در سال های مختلف به دست آورده اند میتوانند در مسیر توسعه کسب کاری که در آن فعال هستند، تاثیرگذار باشند.

این در حالی است که تعداد قابل توجهی از افرادی که برای مثال در کارخانه کار میکرده اند و تجربه کار بالایی داشته اند، پس از بازنشستگی زودهنگام به کارهایی مانند رانندگی رو می آوردند. این در حالی است که در حوزه کاری خود میتوانستند بهره وری بالاتری داشته باشند.

مشاغل سخت و زیان آور

 بررسی قانون تامین اجتماعی در ایران نشان می دهد که افرادی که شغل های سخت و زیان آور دارند یا به عبارت دیگر شغلشان سلامتی جسم و روح آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، می توانند با ۲۰ سال متوالی پرداخت حق بیمه، بدون آنکه نیازی به رعایت شرط سنی داشته باشند، بازنشسته شوند. به زبان ساده پرداخت هر یکسال حق بیمه برای این افراد یک سال و نیم محاسبه می شود. کار در معادن، حفر چاه و قنوات، تخلیه و حمل مواد مذاب از کوره های مشغول به کار مشاغلی که استمرار آنها موجب ابتلا به بیماری های حاصل از اشعه را فراهم میکند از جمله مشاغل سختی هستند که افراد با اشتغال به آنها میتوانند پیش از موعد بازنشسته شوند.

البته مشاغل سخت و زیان آور دو دسته هستند. گروه الف مشاغلی هستند که کارفرما توانایی ان را دارد که با استفاده از تدابیر لازم زیان آوری مشاغل را کاهش دهد. دسته دوم یعنی گروه ب مشاغلی هستند که ماهیت آنها سخت و زیان آور بوده و حتی با رعایت تمهیدات لازم همچنان زیان آورد محسوب می شوند. نکته قابل توجه آن است که بر اساس بند ۳ ماده ۱۱ آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، خبرنگاری نیز جزو مشاغل سخت است و خبرنگاران باید زودتر از موعد بازنشسته شوند. در واقع خبرنگاری جزو گروه ب بوده، یعنی در حال حاضر جزو مشاغل سخت محسوب میشود.

بازگشت مجدد به حرفه خبرنگاری

همانطور که گفته شد مشکلات مربوط به صندوق های بازنشستگی در ایران یکی از دلایل کارشناسان اقتصادی در زمینه مخالفت با بازنشستگی زودهنگام است. یکی دیگر از مهمترین دلایل این مخالفت، هدر رفتن تجربیات اندوخته شده خبرنگاران در طول سالیانه متمادی است. خبرنگاری یک شغل تخصصی است و کسب تجربه در این حرفه میتواند در کیفیت کار یک خبرنگار تاثیر زیادی داشته باشد. به همین دلیل است که تعداد قابل توجهی از خبرنگاران پس از بازنشستگی زودهنگام به حرفه خود ادامه می دهند. همین اشتغال مجدد خبرنگاران در حرفه خود موجب شده است که بسیاری به بازنشستگی زودهنگام انتقاد وارد کنند.

البته خود خبرنگاران معتقدند که اشتغال به این حرفه با اضطراب های زیادی همراه است و بازنشستگی زودهنگام برای این شغل قانون خوبی است. در پاسخ به این مسئله میتوان گفت که افرادی که سال های طولانی را در این حرفه تجربه اندوزی کرده اند به مرور از درگیری های اضطراب آور مربوط به این شغل فاصله گرفته و به مدیریت و به عبارت دیگر، به تربیت خبرنگاران جوان می پردازند. به عبارت دیگر میتوان در این سال های از سرمایه های تجربی این افراد استفاده کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.