تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
151 بازدید
کد خبر : 16844

تشدید نظارت بر شبکه توزیع شیرخشک/ پیشنهاد تخصیص یارانه شیر خشک در قالب کالابرگ

تشدید نظارت بر شبکه توزیع شیرخشک/ پیشنهاد تخصیص یارانه شیر خشک در قالب کالابرگ
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه از سوی وزیر صمت در هیئت دولت پیشنهاد دادیم که یارانه شیر خشک روی محصول نهایی و به مصرف کننده نهایی در قالب کالابرگ الکترونیک اختصاص پیدا کند، گفت: تا زمانی که شیوه فعلی ادامه دارد، باید نظارت‌ها تشدید شود که صرفا فروش شیرخشک در داروخانه‌ها و شبکه فروش رسمی مورد تایید وزارت بهداشت انجام شود.

به گزارش آژیم به نقل از ایسنا،محمد مهدی برادران؛ با بیان اینکه تولید، واردات و توزیع شیر خشک طی تفاهمی در دولت قبل به وزارت بهداشت واگذار شده، گفت: اما در صورت لزوم وزارت صمت با وزارت بهداشت همکاری خواهد کرد. برای مثال هفته گذشته وزارت صمت مصوب کرد که حمل و نقل شیر خشک در کشور به جز در شبکه رسمی مورد تایید سازمان غذا و دارو، ممنوع است. همچنین این موضوع به مدیر کل سازمان‌های صمت استان‌های مختلف و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان‌ها به ویژه استان‌های مرزی که نمونه‌هایی از حمل و نقل شیر خشک، خارج از شبکه رسمی مورد تایید وزارت بهداشت وجود داشته ابلاغ شده و این استان‌ها جزو اولویت‌های برخورد در قالب توزیع خارج از شبکه رسمی و قاچاق هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که این تصمیم کمک کند عده‌ای برای سود بیشتر و سوداگری محصول مورد نیاز کودکان را به سمت شبکه غیررسمی نبرند و قاچاق عکس رخ ندهد و گفت: همچنین به طور مشخص از سوی وزیر صمت پیشنهاد دادیم که یارانه شیر خشک روی محصول نهایی و به مصرف کننده نهایی در قالب کالابرگ الکترونیک اختصاص پیدا کند و این پیشنهاد به هیئت دولت اعلام شده است. اما تا زمانی که شیوه فعلی ادامه دارد، باید نظارت‌ها تشدید شود که صرفا فروش شیرخشک در داروخانه‌های رسمی و شبکه فروش رسمی مورد تایید وزارت بهداشت انجام شود.

همچنین به گفته معاون وزیر صمت طرح دیگری مبنی بر تطبیق شناسه‌گذاری سامانه‌های مربوط به وزارت بهداشت و سامانه جامع تجارت دنبال می‌شود که این موضوع کمک می‌کند شفافیت در زنجیره توزیع افزایش پیدا کند و کمتر شاهد این نوسانات در بازار باشیم.

برادران همچنین گفت: آمار دقیقی از میزان قاچاق معکوس شیر خشک در کشور در دسترس نیست، اما قابل پیش بینی است افرادی کالایی که قیمت آن پایین‌تر از بازار جهانی باشد را از کشور خارج کنند. حتی ممکن است این نوع محصولات از جمله شیر خشک در داخل کشور صرف تولید سایر کالاها شود و به عبارت دقیق‌تر شیر خشک به جای اینکه به کودکان برسد برای تولید محصولات غذایی دیگر استفاده شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو  از ۲۰ مهرماه فروش شیرخشک نوزاد تنها با کد ملی و تاریخ تولد امکانپذیر است که این موضوع شامل همه شیرخشک‌ها از جمله رگولار می‌شود. طبق گفته‌های تحویل زاده – رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد- قیمت شیرخشک دستوری است و قیمت آن پایین نگه داشته شده، بنابراین احتمال می‌رفت که این کالا از کشور خارج و یا بیش از حد مصرف شود یا کلا وارد صنایع دیگری شوند و به دست مصرف کننده واقعی نرسد.

او همچنین گفته بود که  از اول سال تاکنون به شرکت‌های تولیدکننده شیر خشک نوزاد ارزدهی مناسبی نشد و همین امر منجر به کاهش ذخایر تولید این شرکت‌ها شد و چون عرضه و تقاضا متناسب نبود در بازار کمبود به وجود آمد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.