تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
109 بازدید
کد خبر : 18327

شناسایی غار سه هزار ساله در جنگل‌های هیرکانی گیلان

شناسایی غار سه هزار ساله در جنگل‌های هیرکانی گیلان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی غار سه هزار ساله درجنگل‌های هیرکانی دیلمان واقع در شرق استان خبر داد.

به گزارش آژیم به نقل از ایرنا،ولی جهانی : دسترسی به این غار بسیار سخت است و به نظر می‌رسد در مواقعی از ادوار تاریخ، این غار مورد استفاده بومیان منطقه بوده است.
وی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه به نظر می رسد بخشی از غار شناسایی شده دستکند است و بر اساس گزارش‌های واصله از نیروهای یگان حفاظت دیلمان، این غار نمی تواند در زمان حاضر به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تلقی شود زیرا نیازمند بررسی‌های بیشتر است.
جهانی گفت: در صورت انجام کاوش‌های باستان شناسی یا بررسی‌های فشرده، احتمال اینکه قدمت این غار به دوره‌های نوسنگی برسد دور از انتظار نیست.

حدود یک ماه قبل نیز غاری مربوط به پیش از تاریخ در خانه‌سر اشکور شهرستان رودسر غار پیش از تاریخ در شرق گیلان شناسایی شد کشف شد.
نزدیک به ۱۱۵ غار در گیلان شناسایی شده است که ۱۵ غار مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است و رشی، آویشو، دربند، دیار جان دیلمان از معروفترین این غارها هستند.
غار دربند رشی در اطراف سایت سیاهرود رودبار قدیمی‌ترین سکونتگاه انسان در ایران با بیش از ۲۳۰ هزار سال شناسایی شده که خود نشانگر حضور طولانی مدت انسان در این منطقه از جنگل‌ها است.
نتیجه مطالعات پارینه سنگی در غار دربند رشی رودبار در مجلات بین المللی دانشگاه هاروارد آمریکا، دانشگاه‌های فرانسه، مجلات تخصصی باستانشناسی و زمین شناسی ایران چاپ شده و همچنین این دستاوردها به لحاظ اهمیت آن در همایش‌های تخصصی ایران منتشر شده است.
از یک هزار و ۲۳۵ اثر تاریخی و طبیعی ثبتی استان بیش از ۵۰۰ مورد مرتبط با میراث‌ طبیعی است. بخشی از جنگل‌های هیرکانی گیلان نیز بعنوان میراث طبیعی ثبت جهانی شده است. ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی (از بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی) که بخش عمده‌ای از آن در گیلان قرار دارد در تیرماه سال ۹۸ در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام شد.
جنگل‌های هیرکانی چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و سمنان برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شد؛ بخش هایی از مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار تالش، سه سایت پیشنهادی استان گیلان هستند که سال گذشته مورد بازرسی بازرسان یونسکو قرار گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.