تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
42 بازدید
کد خبر : 18357

” گیل خوراک ” بزرگترین رویداد خوراک کشور در گیلان برپا شد

” گیل خوراک ” بزرگترین رویداد خوراک کشور در گیلان برپا شد
بزرگترین رویداد خوراک ایران با عنوان" گیل خوراک " امروز (پنجشنبه) با همکاری شهرداری و شورای اسلامی رشت، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در تالار مرکزی رشت - شهر خلاق خوراک یونسکو - برپا شد.

به گزارش آژیم به نقل از ایرنا ،شهردار رشت در این خصوص گفت: بزرگترین رویداد خوراک ایران با نمایش غذاها، دسرها و ترشی های محلی گیلان با حضور ۵۰ رستوران دار در ۲ بخش دانشجویی و با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی برپا شده است.

رحیم شوقی در حاشیه برگزاری بزرگترین رویداد خوراک ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در این رویداد به معرفی فرهنگ غذای گیلان پرداخته شده، اظهار کرد: معرفی هر چه بیشتر رشت به عنوان برند شهر جهانی خلاق خوراک از جمله اهداف برگزاری این رویداد است.

وی با اشاره به نمایش غذاهای محلی فراموش شده گیلان در کنار سایر خوراک در این رویداد خاطر نشان کرد: احیای غذاهای فراموش شده محلی استان و معرفی آنها از دیگر اهداف مهم این رویداد است.

شوقی اضافه کرد: معرفی غذاهای رستوران‌ها و مهمان پذیرها، معرفی آموزشگاه‌های پخت غذا و معرفی فعالان گردشگری گیلان اعم از جامعه هتلداران، رستوران داران و بوم گردی‌های استان از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از برنامه های این رویداد است.

تاکنون بیش از ۴۰۰ نوع غذا در گیلان شناسایی شده‌ است که پامادور خورشت، واویشکا گوشت، شامی، سیر قلیه، کته کباب، ترش تره و سیروابیج تنها بخشی از غذاهای بومی و قدیمی گیلان و رشت است که شیوه پخت، مواد اولیه به کار رفته و اهمیت و ارزش غذایی آن منحصر به فرد است.

بیش از ۳۰ خبرنگار از ۶ کشور از جمله روسیه، ترکیه و چین در این رویداد حضور دارند؛ گردشگری غذایی که بر مبنای غذای محلی هر اقلیم شکل می‌گیرد یکی از انواع گردشگری است که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد؛ این نوع گردشگری به اقلیم، آداب، رسوم و فرهنگ هر سرزمین مرتبط است و برای بازدیدکنندگانی که از دیگر مناطق سفر می کنند، جذابیت دارد.

رشت عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو را دریافت کرده است و گیلان به یکی از مقاصد بارز گردشگری غذا تبدیل شده است؛نزدیک به ۴۰۰ غذای محلی در استان شناسایی شده‌ است که ۳۵ غذا در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.