تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
47 بازدید
کد خبر : 18543

گیلان میزبان نخستین رویداد چوگان ساحلی در جهان

گیلان میزبان نخستین رویداد چوگان ساحلی در جهان
رئیس هیات مدیره انجمن حفاظت از اسب کاسپین با اشاره به میزبانی گیلان در مسابقات چوگان ساحلی در بهمن ماه سال جاری گفت: همزمان با لیگ نوزدهم مسابقات چوگان کشوری در بخش ساحلی مسابقه نمادین چوگان ساحلی با اسب کاسپین در رده سنی نونهالان تالش برگزار می‌شود.

به گزارش آژیم ،مهدیار پیرزاده رئیس هیات مدیره انجمن حفاظت از اسب کاسپین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به میزبانی رویداد چوگان ساحلی در گیلان که برای نخستین بار در جهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این مسابقات چوگان ساحلی، همزمان با لیگ نوزدهم چوگان کشوری به میزبانی تالش در گیلان برگزار می‌شود و تیم‌های چوگان با اسب کاسپین در رده سنی نونهالان با هم رقابت می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری این مسابقات در بهمن ماه آینده گفت: طی جلسه مشترک انجمن حفاظت از اسب کاسپین، هیات چوگان استان گیلان و هیات چوگان شهرستان تالش با دبیر و اعضای فدراسیون چوگان در محل فدراسیون هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این مسابقه انجام شد.

رئیس هیات مدیره انجمن حفاظت از اسب کاسپین با بیان اینکه اسب کاسپین با قابلیت‌های بالایی که دارد گزینه مناسبی برای بازی چوگان به ویژه در گروه سنی نونهالان است، افزود: انجمن حفاظت از اسب کاسپین در راستای حمایت از اینگونه فعالیت‌ها و معرفی این اسب در بازی اصیل ایرانی چوگان آمادگی لازم را دارد.

پیرزاده با اشاره به اینکه انجمن حفاظت از اسب کاسپین یک تشکل غیردولتی و غیرانتفاعی است، بیان کرد: با توجه به نداشتن ردیف بودجه دولتی یا درآمد، انجمن برای کمک به فعال نمودن ورزش‌های سوارکاری از جمله چوگان با اسب کاسپین، نیازمند همراهی و حمایت برندهای تجاری، علاقه‌مندان به این میراث ملی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این مسیر است.

به گفته وی، از دیگر برنامه‌های جانبی این رویداد، برگزاری آئین نکوداشت ثبت ملی اسب کاسپین در فهرست آثار ناملموس ایران و رونمایی از تمبر یادبود این رویداد است.

 اسب کاسپین توسط شادروان لوئیز فیروز کشف و از ایران به جهان معرفی شد، پس از آن با بررسی‌های علمی مشخص شد که قدمت اسب کاسپین به بیش از پنج هزار سال می‌رسد و یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب موجود در جهان است که تا سال ۱۳۴۵ منحصراً در ایران وجود داشت، خاستگاه این اسب در ایران استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است.

اسب کاسپین اسبی رام دارای سری کوچک، چشمان بزرگ، گوش‌های کوتاه، پیشانی پهن، پاهای ظریف، سم‌های بیضی و محکم، رنگ یک پارچه و حرکات نرم است که قابلیت‌های بسیار برای رشته‌های مختلف سوارکاری از حمله پرش، چوگان و استقامت دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.