تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۳۴
128 بازدید
کد خبر : 17542

بانک مرکزی در بازار ارز خط قرمز دارد/ قطعا جهش نرخ ارز نخواهیم داشت

بانک مرکزی در بازار ارز خط قرمز دارد/ قطعا جهش نرخ ارز نخواهیم داشت
تحلیلگر مسائل مالی با تاکید بر اینکه قطعا جهش نرخ ارز نخواهیم داشت گفت: بانک مرکزی یک خط قرمزی را در بازار ارز دارد که اجازه نمی دهد تا نرخ ارز از یک محدوده مشخصی بالاتر برود.

به گزارش آژیم به نقل از  خبرگزاری تسنیم، شاهین شایان آرانی با اشاره به اثر اخبار بر بازار ارز به عنوان عامل روانی تاثیرگذار بر نرخ ها، عنوان کرد: خبرهای منفی با انتشار سریع در فضای مجازی، بر روند بازار ارز موثر است.

این تحلیلگر مسائل مالی اظهارداشت: جنگ اخیر غزه در خاورمیانه به انتظارات افزایشی نرخ ارز در بازار دامن زد و ما در اینجا با عامل روانی مواجه بودیم که البته به این معنا نیست که نرخ ارز باید افزایش پیدا کند.

شایان آرانی افزود: منظور این است که اینگونه فشارها در تمامی کشورها وجود دارد، ولی ما یک مرجع رسمی به نام بانک مرکزی داریم که وظیفه بازارسازی و کنترل نرخ ارز را بر عهده دارد.

به گفته وی، با فشارها برای صعود نرخ ارز به دلایل روانی و …، بانک مرکزی به خوبی وارد عمل شده و به درستی مدیریت بازار ارز را انجام می دهد.

این تحلیلگر مسائل مالی تاکید کرد: به نظرم بانک مرکزی در شرایط فعلی و همچنین ماه های اخیر توانسته است که نرخ ارز را در آستانه و محدوده مشخصی کنترل و مدیریت کند. هرچند نرخ ارز نوساناتی را داشته، ولی این نوسانات طبیعی و نرمال است.

شایان آرانی با اشاره به اینکه، نکته مهم در شرایط فعلی این است که بانک مرکزی توان، ذخایر ارزی مناسب، اقتدار و اختیار لازم را برای مدیریت موثر بازار ارز دارد، گفت: همچنین در زمان مناسب نیز تدبیر و درایت خود را اعمال خواهد کرد.

وی افزود: موضوع حائز اهمیت این است که بانک مرکزی توانسته است با وجود همه فشارها و عوامل واقعی و روانی، بازار ارز را مدیریت و جهش نرخ دلار را مهار کند. اینکه برخی تصور کنند که جهش ارزی خواهیم داشت، باید تاکید کنم که اینگونه نیست و بازار ارز تحت مدیریت بانک مرکزی قرار دارد.

به گفته این تحلیلگر مسائل مالی، در حقیقت یک نهادی وجود دارد به اسم بانک مرکزی که در زمان مناسب وارد می شود و بر اساس سیاست های کارشناسی و فنی خود، جهش ارزی را مهار و کنترل می کند. در مدت یکساله اخیر نیز، اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت و کنترل نرخ ارز موثر واقع شده است.

وی این نکته را نیز افزود که بانک مرکزی یک خط قرمزی را در بازار ارز دارد که اجازه نمی دهد تا نرخ ارز از یک محدوده مشخصی بالاتر برود و از این طریق، کنترل بازار ارز را در اختیار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.