تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
48 بازدید
کد خبر : 18619

هشت نفر با گروه خونی نادر در گیلان شناسایی شدند

هشت نفر با گروه خونی نادر در گیلان شناسایی شدند
مدیر پزشکی انتقال خون گیلان از شناسایی هشت نفر با گروه خونی "o بمبئی" از گروه‌های خونی نادر در استان خبر داد.

به گزارش آژیم ،دکتر گیتی ایزدی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت فرارسیدن روز ملی خون‌های نادر اظهار کرد: از این افراد شناسایی شده (تقریبا از سال ۸۷ تاکنون) گروه‌های خونی نادر هفت نفر مرد و یک نفر زن هستند.

وی درباره گروه‌های خونی مختلف افراد بیان کرد: گلبول قرمز یکی از اجزای تشکیل دهنده خون است؛ مواد پروتئینی و ترکیبات شیمیایی بر روی سطح گلبول قرمز آنتی ژن نامیده می‌شود که به صورت ارثی از والدین به فرد منتقل می‌شوند که وجود یک آنتی ژن خاص می‌تواند گروه خونی هر فرد را تعیین کند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از ۳۶۰ گروه خونی بین انجمن بین‌المللی انتقال خون در ۳۹ سیستم شناسایی شده که هر ساله نیز تعداد بیشتری در حال شناسایی است، البته افراد معمولا با سیستم گروه خونی A، B، O آشنا بوده که پایه اصلی گروه خونی هستند.

وی با تشریح گروه خونی نادر اظهار کرد: اگر در یک گروه، جمعیت یا منطقه جغرافیایی گروه خونی یک فرد بین پنج هزار نفر فقط یک مشابه داشته باشد، آن گروه خونی نادر نامیده می‌شود.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان با بیان اینکه افراد دارای گروه خونی نادر تنها می‌توانند از گروه خونی مشابه خون دریافت کنند، اضافه کرد: گروه‌های خونی نادر در زمان جراحی و اورژانسی می‌توانند به یکدیگر خون اهدا کنند.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی گروه‌های خونی نادر اظهار کرد: اهمیت این گروه‌های خونی زمانی مشخص می‌شود که فرد نیاز به دریافت خون با این گروه خونی داشته باشد.

دکتر ایزدی پور بیان کرد: خون‌های اهدایی توسط افراد با گروه‌های خونی نادر در دمای منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد ذخیره می‌شود تا در صورت نیاز بیمار به این گروه خونی در کمترین زمان ممکن در اختیارش قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: هزینه تقریبی یک واحد خون نادر از رگ اهداکننده تا تزریق به رگ بیمار ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال است که به صورت رایگان در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان بیان کرد: سازمان انتقال خون ایران توانسته در جمع ۲۶ کشور عضو کارگروه بین‌المللی خون نادر پذیرفته شود و تنها کشور عضو کارگروه بین‌المللی خون نادر در منطقه مدیترانه شرقی است.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال “اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال”، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

۲۱ دی ماه روز ملی خون‌های نادر نام گرفته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.