تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
45 بازدید
کد خبر : 19751

آیا مصرف تخم‌مرغ زیان‌آور است؟

آیا مصرف تخم‌مرغ زیان‌آور است؟
نتایج یک مطالعه آینده‌نگر شان می‌دهد که در طی یک دوره چهار ماهه، سطح کلسترول در افرادی که بیشتر روزهای هفته تخم‌مرغ غنی‌شده می‌خوردند مشابه افرادی است که تخم‌مرغ نمی‌خوردند.

به گزارش آژیم،نتایج یک مطالعه آینده‌نگر شاهددار نشان می‌دهد که در طی یک دوره چهار ماهه، سطح کلسترول در افرادی که بیشتر روزهای هفته تخم‌مرغ غنی‌شده می‌خوردند مشابه افرادی است که تخم‌مرغ نمی‌خوردند.

١۴٠ بیمار قلبی‌عروقی یا در معرض خطر بالای ابتلا به این بیماری‌ها در کارآزمایی PROSPERITY شرکت کردند که هدف آن مقایسه اثرات خوردن ١٢ تخم‌مرغ غنی‌شده یا بیشتر در هفته، با رژیم غذایی بدون تخم‌مرغ (مصرف کمتر از دو تخم‌مرغ در هفته) بود. این دو گروه از نظر سطح کلسترول HDL و LDL، و همچنین سایر نشانگرهای کلیدی سلامت قلب و عروق در یک دوره چهار ماهه تحت بررسی قرار گرفتند.

نویسنده اصلی مطالعه بیان کرده است که بیماری قلبی‌عروقی تحت تاثیر عوامل خطر شامل بالا بودن فشار خون، کلسترول و BMI و ابتلا به دیابت ایجاد می‌شود. الگوها و عادات غذایی می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر این موارد داشته باشند و اطلاعات متناقضی زیادی در این باره هست که آیا خوردن تخم‌مرغ به ویژه برای افرادی که بیماری قلبی دارند یا در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند بی‌خطر است، یا خیر.

این یک مطالعه کوچک است، اما به ما اطمینان می‌دهد که خوردن تخم‌مرغ غنی‌شده از نظر تاثیر بر چربی خون در طول چهار ماه، حتی در میان جمعیت پرخطرتر، مشکلی ندارد.» تخم مرغ منبع غذایی در دسترس و نسبتا ارزان پروتئین و کلسترول است.
تیم این مطالعه به‌طور خاص تخم‌مرغ‌های غنی‌شده را بررسی کردند زیرا حاوی چربی اشباع کمتر و ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافی مانند ید، ویتامین D، سلنیوم، ویتامین B2، B5 و B12 و اسیدهای چرب امگا3 هستند.

برای این مطالعه، بیماران به طور تصادفی به ٢ گروه تقسیم شدند: گروه اول ١٢ تخم مرغ غنی‌شده در هفته (پخته به انتخاب افراد) خوردند و گروه دوم کمتر از دو تخم مرغ از هر نوع (غنی‌شده یا غیر غنی‌شده) در هفته خوردند.

همه بیماران ۵٠ سال یا بیشتر سن داشتند (میانگین سنی ۶۶ سال)، نیمی زن و ٢٧٪‏ سیاه‌پوست بودند. همه بیماران یک رویداد قلبی‌عروقی قبلی را تجربه کرده بودند یا دو عامل خطر قلبی‌عروقی مانند فشارخون بالا، کلسترول بالا، BMI بابت یا دیابت داشتند.

پیامد اولیه کلسترول LDL و HDL بعد از ۴ ماه بود. پیامدهای ثانویه شامل بیومارکرهای چربی، متابولیک قلبی و التهابی و سطوح ویتامین و مواد معدنی خون بود.بیماران در  ابتدا و در ماه یکم و چهام از شروع مطالعه برای گرفتن علائم حیاتی و انجام آزمایش خون ویزیت حضوری داشتند. بررسی های تلفنی در دو و سه ماهگی انجام شد و از بیماران گروه تخم مرغ غنی‌شده در مورد مصرف هفتگی تخم مرغ سؤال شد. به افرادی که پایبندی پایینی به مفاد پژوهش داشتند، آموزش‌های اضافی ارائه شد.

نتایج نشان داد که در گروه تخم‌مرغ غنی‌شده، کاهش کلسترول HDL (کلسترول “خوب”) و LDL (کلسترول “بد”) به ترتیب  0.64mg/dL و 3.14mg/dL بود. این تغییرات از نظر آماری معنی دار نبودند و نشان می‌دهند که خوردن ١٢ تخم‌مرغ غنی‌شده در هفته هیچ اثر نامطلوبی بر کلسترول خون ندارد.

از نظر پیامدهای ثانویه، محققان کاهش رقم کلسترول تام، تعداد ذرات LDL، و نشانگر زیستی لیپیدی دیگری به نام apoB، و نیز سطح تروپونین با حساسیت بالا (نشانگر آسیب قلبی) و معیارهای مقاومت به انسولین را در گروه تخم‌مرغ غنی‌شده مشاهده کردند، در حالی که ویتامین B در این گروه افزایش یافت.

طبق نتایج این مطالعه  اثرات نامطلوبی  بر روی نشانگرهای زیستی سلامت قلب و عروق مشاهده نشد و سیگنال‌هایی از مزایای بالقوه خوردن تخم‌مرغ‌های غنی‌شده در نتایج وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر در مطالعات بزرگ‌تر دارد. آنالیزهای زیرگروهی افزایش عددی کلسترول HDL و کاهش کلسترول LDL را در بیماران ۶۵ ساله یا بالاتر و مبتلایان به دیابت در گروه تخم‌مرغ غنی‌شده در مقایسه با افرادی که کمتر از دو تخم‌مرغ در هفته مصرف می‌کردند، نشان داد.

پس اسم تخم‌مرغ بد در رفته است؟ بخشی از سردرگمی از این واقعیت ناشی می‌شود که زرده تخم‌مرغ حاوی کلسترول است. کارشناسان می‌گویند یک ملاحظه مهم‌ ممکن است آن باشد که افراد در کنار تخم‌مرغ‌هایشان چه می‌خورند، نظیر نان تست کره‌ای، بیکن و سایر گوشت‌های فرآوری‌شده که انتخاب‌های سالمی برای قلب نیستند.

«مثل همیشه، بهتر است  بیماران قلبی با پزشک خود در مورد رژیم غذایی سالم برای قلب صحبت کنند.»

این مطالعه در یک مرکز انجام شده و به دلیل حجم نمونه کوچک و تکیه بر گزارش خود بیماران از مصرف تخم‌مرغ و سایر الگوهای غذایی دارای محدودیت‌هایی است. همچنین این یک مطالعه دوسوکور نبود، به این معنی که بیماران می‌دانستند در کدام گروه مطالعه قرار دارند و این می‌تواند بر رفتارهای سلامتی آنها تأثیر گذاشته باشد. این مطالعه توسط Eggland’s Best تامین مالی شده است.

متن کامل این مقاله را در اینجا بخوانید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.