تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
189 بازدید
کد خبر : 15769

درخواست پاشینیان برای مذاکره فوری با علی اف و حمایت ایران از تمامیت ارضی کشورها

درخواست پاشینیان برای مذاکره فوری با علی اف و حمایت ایران از تمامیت ارضی کشورها
دفتر نخست‌وزیری ارمنستان از گفت‌وگوی نخست‌وزیر این کشور و رییس جمهور ایران درباره روابط دوجانبه و کاهش تنش‌ها در منطقه قره‌باغ خبر داد و افزود: پاشینیان دوباره بر تعهد نسبت به توافق‌های پراگ در ۶ اکتبر ۲۰۲۲ و بروکسل در ۱۴ مه ۲۰۲۳ و رویکرد حل‌وفصل تمامی مسائل، منحصرا از طریق شیوه‌های دیپلماتیک و فضایی سازنده تاکید کرد.

به گزارش آژیم،دفتر نخست‌وزیری ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر این کشور و سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران در گفت‌وگویی تلفنی به رایزنی پرداختند.

طبق این بیانیه، مسائل مربوط به منطقه، بدتر شدن بحران انسانی در منطقه ناگورنو-قره‌باغ به دلیل «محاصره غیرقانونی کریدور لاچین، تجمع نظامیان جمهوری آذربایجان در منطقه ناگورنو-قره‌باغ و افزایش تنش‌ها در مرز ارمنستان-آذربایجان» به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت.

دفتر نخست‌وزیری ارمنستان اعلام کرد که پاشینیان دوباره بر تعهد نسبت به توافق‌های پراگ در ۶ اکتبر ۲۰۲۲ و بروکسل در ۱۴ مه ۲۰۲۳ و رویکرد حل‌وفصل تمامی مسائل، منحصرا از طریق شیوه‌های دیپلماتیک و فضایی سازنده تاکید کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین برای مذاکرات فوری با رییس جمهور آذربایجان و کاهش تنش‌ها اعلام آمادگی کرد.

در این گفت‌وگو، همچنین مسائلی که در دستورکار روابط دوجانبه ایران و ارمنستان قرار دارد، مورد بحث قرار گرفت.

رئیسی: آماده ایفای نقش موثر به عنوان یک همسایه قدرتمند در جلوگیری از هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه هستیم

سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز شنبه در پاسخ به تماس آقای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، در واکنش به گزارش وی از آخرین تحولات منطقه قفقاز، ضمن اعلام مجدد مخالفت جدی جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تشنج و نیز تغییر در مرزهای تاریخی منطقه، بر آمادگی کشورمان به عنوان همسایه‌ای قدرتمند، برای ایفای نقش موثر در جلوگیری از درگیری جدید و هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه تاکید کرد.

رئیسی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه گفت: معتقدیم مسائل منطقه باید با گفتگو میان کشورهای منطقه حل و فصل شده و به طور جدی مخالف باز شدن پای کشورهای بیگانه به منطقه قفقاز هستیم. ایران آمادگی دارد نقش خود را برای کمک به حل و فصل مسائل از طریق گفتگوهای دیپلماتیک ایفا نماید.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این مکالمه تلفنی، از گزارش نخست وزیر ارمنستان درباره روند مطلوب پیشرفت همکاری‌های اقتصادی و اجرای توافقات فیمابین ابراز خرسندی و آمادگی کشورمان را برای گسترش بیش از پیش تعاملات اقتصادی و تجاری و تسریع در اجرای توافقات با ارمنستان اعلام کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.