تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
87 بازدید
کد خبر : 18588

کارشناس پلیس فتا استان:

بیشترین حملات سایبری گیلان در حوزه مالی است

بیشترین حملات سایبری گیلان در حوزه مالی است
کارشناس پلیس فتا استان گیلان بیشترین حملات سایبری استان را در حوزه مالی دانست و گفت: سهام عدالت بیشترین فیشینگ این روزهاست که اغلب شکایات را در این برهه به خود اختصاص داده است.

به گزارش آژیم ،سروان راسخی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علت فراوانی کلاهبرداری مالی در بستر مجازی، اظهار کرد: یکی از مواردی که در کلاهبرداری‌های مالی شاهد هستیم این است که زیرساخت‌های مالی و بانکی کشور مشکل دارد، هویت کارت بانکی افراد عادی با اشخاص شاخص یکی است، وقتی این کارت از نظر سطح هویت، دسترسی و تراکنش یکی باشد، به راحتی قابل اجاره است و فرد با اجاره یک کارت ظرف مدت ۲ روز می‌تواند جابه جایی مالی انجام دهد که این مشکل باعث خالی شدن حساب می‌شود و در اصطلاح نظامی به آن «کارت ولگرد» می‌گویند که جای سکنی ندارد و در چنین مواردی قابلیت پیگیری و عودت وجه هم نیست.

وی با تأکید بر اینکه اجاره دادن کارت بانکی قانونی نیست، افزود: با وجود اینکه بارها هشدار داده‌ایم اما متاسفانه مجدد شاهد چنین اتفاقاتی هستیم، مسئولیت کارت بانکی و سیم کارت بر عهده صاحب آن است، اگر سیم کارت را در اختیار فردی قرار دادید و فرد با آن مزاحمت ایجاد کند یا شبکه اجتماعی نصب نماید یا از اینترنت آن استفاده نماید، یا از آی پی آن سیم کارت برای فیشینگ استفاده کند، مسئولیت با صاحب سیم کارت است. به هیچ وجه سیم کارت و کارت بانکی یا اطلاعات آن را در اختیار کسی نگذارید تا در دام فیشینگ نیفتید.

کارشناس پلیس فتا استان گیلان با اشاره به نمونه‌هایی از آگهی پولشویی در قالب ارز دیجیتال در سایت‌ دیوار، گفت: ماهیت ارزهای دیجیتال غیرقابل شناسایی بوده، این موضوعی است که شهروندان نمی‌دانند و در دام می‌افتند.

وی با بیان اینکه تمام پیامک‌هایی که از سامانه دولتی ارسال می‌شود با سرشماره شخصی نیست، ادامه داد: در حال حاضر ثبت نام طرح اینترنت رایگان را داریم که پیامک آن از سامانه CRA.IR ارسال می‌شود و لینک ثبت‌نام آن my.gov.ir است، در اینجا هم احتمال فیشینگ وجود دارد که افراد باید هوشیار باشند.

راسخی در خصوص هشدارهای حریم خصوصی تصریح کرد: خیلی از افراد اطلاع ندارند که تصویر سلفی و نشر آن بدون رضایت افراد داخل عکس، قابلیت پیگرد قانونی دارد. با توجه به اینکه انتخابات را در پیش داریم اگر طرفدار فردی در انتخابات هستید حتما شرایط اخلاقی و حریم خصوصی را رعایت کنید چون توصیف و نظر دادن ورود به حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود و قابلیت پیگیری قانونی دارد.

کارشناس فتا گیلان با بیان اینکه سهام عدالت بیشترین فیشینگ این روزهاست که غالب شکایات را در این برهه به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: شماره ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات حوزه سایبری بوده و پاسخگوی شهروندان است.

وی بیشترین حملات سایبری استان را در حوزه مالی دانست و عنوان کرد: بیشترین شکایات مردمی ناشی از فیشینگ است که در برهه‌های زمانی مختلف متفاوت است، مثلا در ایام نوروز شاهد فیشینگ در حوزه فروش بلیط‌ هستیم.

راسخی در خصوص آموزش‌ به کودکان تصریح کرد: چهارمین پویش «کودکان سایبری» از ۱۸ تا ۲۴ آذرماه در استان برگزار شد، در قالب این پویش بنر آموزش‌های مورد نیاز، هشدارهای سایبری، ویدئوهای آموزشی اطلاع رسانی شده است، این آموزش‌ها در بستر روبیکا با کلید واژه «کلید واژه امن» قابل بهره‌برداری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.