تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
163 بازدید
کد خبر : 16263

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی تاکید کرد:

ضرورت استفاده از ماسک برای پیشگیری از همه‌گیری آنفلوآنزا

ضرورت استفاده از ماسک برای پیشگیری از همه‌گیری آنفلوآنزا
رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی گفت: در ۲ سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا، نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک رعایت می‌شد ولی امسال به دلیل کم‌توجهی مردم به استفاده از ماسک احتمالا آنفلوآنزا شیوع بالایی خواهد داشت.

به گزارش آژیم به نقل از ایرنا، از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، حمید عمادی افزود: فصل پاییز با سرد شدن هوا، ازدحام در فضاهای عمومی با درب و پنجره های بسته موجب گسترش قطره های تنفسی حاوی ویروس های احتمالی و در نهایت عاملی مهم در شیوع بیماری شایع فصل، آنفلوآنزا و اصطلاحا سرماخوردگی است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت بر تزریق واکسن آنفلوانزا تاکید دارد، اظهارداشت: واکسن آنفلوآنزا فصلی در آستانه شروع فصل سرما در نیمکره شمالی، اواخر شهریور برابر با اواخر سپتامبر در داروخانه توزیع می شود.

عمادی تصریح کرد: امسال واکسن آنفلوآنزا تولید داخل موسوم به فلوگارد که واکسن با فناوری نوترکیب است را در برنامه واکسیناسیون داریم؛ هرسال ۲ واکسن فرانسوی و هلندی در کشور وجود داشت ولی امسال واکسن ایرانی آنفلوانزای فصلی هم در اختیار هموطنان قرار گرفته و وزارت بهداشت توصیه کرده هر فردی که می تواند این واکسن را تزریق کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه باید همه کودکان تا سالمندان بخصوص افراد بالای ۶۵سال واکسن آنفلوآنزا را بزنند، اظهارداشت: برخی افراد مانند زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماران تنفسی، بیماران قلبی، بیماران ریوی، بیماران کبدی و کلیوی، افرادی که شیمی درمانی می شوند، کودکان، افراد چاق در اولویت بالاتری قرار دارند باید حتما واکسن تزریق کنند، چون اگر مبتلا به آنفلوانزا بشوند احتمال مرگ آنان زیاد است.

وی در خصوص واکسن های خارجی وارداتی که جهت تولید آن از پروتئین تخم مرغ برای تکثیر ویروس استفاده می شود، گفت: به عبارت دیگر واکسن های وارداتی برپایه تخم مرغ ساخته شده اند اما واکسن آنفلوآنزا ایرانی با فناوری نوترکیب ساخته شده و بخشهایی از سطح ویروس به واسطه فناوری نوین تولید شده است.

رییس بخش بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی گفت: واکسن فلوگارد برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه شده و جهت افراد سنین پایین تر هنوز دستورالعملی اعلام نشده است، اما واکسن های وارداتی برپایه تخم مرغ اثربخشی کمتر و احتمال عوارض کمتری دارند و برای کودکان نیز توصیه می شود، البته اگر حساسیت نداشته باشند.

وی با بیان اینکه واکسن ساخت ایران، تمامی مراحل بررسی های علمی و بالینی خود را پشت سرگذاشته و مجوز توزیع و مصرف دریافت کرده است، ادامه داد: بعد از شیوع کووید شرکتهای دانش بنیان کشورمان چابک شدند و به سمت تولید انواع واکسنهای مورد نیاز کشور حرکت کرده اند که نمونه آن تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزای فصلی، همچنین واکسن ضد ویروس پاپیلومای انسانی در کشور است.

به گفته عمادی، همیشه بین مصرف واکسن یا داروی خارجی و ایرانی بحث هایی وجود داشته ولی در این مورد باید گفت تفاوت مهم در فناوری تولید آن است که واکسن نوترکیب اثربخشی بیشتری دارد.

وی افزود: اوج اثر بخشی واکسن حدود دو ماه بعد از تزریق آن است؛ اوج آنفلوآنزا در تهران معمولا دی و بهمن است پس اگر بخواهیم برای این زمان ایمن زایی کرده باشیم بهتر است که مهر ماه و اوایل آبان واکسن آنفلوآنزا تزریق کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: همیشه با کمبود واردات واکسن در کشور مواجه بودیم و تقریبا اواسط مهر ماه واکسن آنفلوآنزا، نایاب می شد ولی امسال با تولید واکسن آنفولانزای نوترکیب ایرانی به احتمال زیاد این مشکل پیش نخواهد آمد؛ امسال بخاطر بحث رقابت، شرکتهای خارجی حجم بیشتری از واکسن وارد کشور کردند و بعید است که با کمبود واکسن در آبان مواجه بشویم.

ماسک زدن و شستشوی دستها را جدی بگیریم
عمادی افزود: البته در کنار آنفلوآنزا و عفونتهای تنفسی باید بدانیم که اگرچه بیماری کووید از حالت شدید و کشنده خود به عارضه خفیف تری تبدیل شده و مانند گذشته موجب مرگ نمی شود اما به شدت مسری است و افراد را سریع درگیر می کند.
رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در محیط های شلوغ باید جدی باشد؛ اگر به هر یک از علائم این بیماری های ویروسی فصل مبتلا شدیم باید چند روزی در منزل استراحت کنیم

این متخصص بیماری های عفونی گفت: برخی افراد علائم تنفسی، آبریزش بینی، گلو درد دارند ولی در برخی دیگر بیماری کووید به شکل علائم گوارشی خودنمایی می کند؛ درمنزل وقتی همه افراد یکباره با همدیگردر عرض مدت کوتاهی با این علائم روبرو می شوند، یعنی به احتمال خیلی زیاد بیماری کووید گرفته؛ اما آنفلوآنزا اینطور سریع مسری نیست.

وی افزود: اکنون با سه بیماری مواجه هستیم که با شروع فصل سرما هرکدام از این بیماری ها قابلیت تبدیل به اپیدمی دارند(انواع کووید، آنفلوآنزا، سرماخوردگی) پس باید توانایی افتراق داشته باشیم ولی آنچه مهم است باید ماسک زدن را جدی بگیریم و به شستشوی دستها اهمیت دهیم.

وی تاکید کرد: رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک در محیط های شلوغ باید جدی باشد؛ اگر به هر یک از علائم این بیماری های ویروسی فصل مبتلا شدیم باید چند روزی در منزل استراحت کنیم چون بهترین درمان این بیماری ها استراحت در منزل است.

عمادی اظهار داشت: اینکه در منزل بمانیم و استراحت کنیم دو حسن مهم دارد یکی اینکه فرد زودتر بهبود می یابد و دیگر اینکه سایر افراد جامعه و اطرافیان را نیز مبتلا نمی کند؛ پس اگر رعایت نکنیم شاید با اپیدمی های وسیع و مرگ و میر در افرادی که زمینه برخی بیماری های را دارند مواجه بشویم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.