تاریخ انتشار : شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
117 بازدید
کد خبر : 18232

چرا در زمستان چاق می شویم؟ + چند توصیه برای مقابله با آن

چرا در زمستان چاق می شویم؟ + چند توصیه برای مقابله با آن
این موضوع که زمستان‌ها اضافه وزن پیدا می‌کنیم طی دهه‌ها مطرح بوده است. منطق مرسوم می‌گوید که افراد طی ماه‌های سردتر ۲.۵ کیلو وزن اضافه می‌کنند.

به گزارش آژیم به نقل از بهداشت نیوز، در حالی که تحقیقات از کمی اغراق آمیز بودن این رقم خبر می‌دهد، پزشکان می‌گویند این افزایش وزن پدیده‌ای واقعی است.

دکتر «کونال شاه» – استادیار غدد درون‌ریز در مرکز پزشکی راتگرز رابرت وود جانسون – می‌گوید: این موضوع در بسیاری از مراجعه‌کنندگان رایج است.

دکتر «دینا پرالتا رایش» – مدیر پزشکی سلامت وزن در نیویورک – که با این موضوع موافق است به یاهولایف می‌گوید: همه ما می‌بینیم که افراد در طول تعطیلات وزن اضافه می‌کنند و پس از فرا رسیدن ماه ژانویه برای کاهش وزن در سال نو تصمیم می‌گیرند.

در حالی که افزایش وزن در افراد متفاوت است، تحقیقات اضافه‌وزن در زمستان را پشتیبانی نمی‌کند. در تحقیقی روی ۱۹۵ بزرگسال که در مجله پزشکی «نیوانگلند» منتشر شد، وزن افراد در طول سال چهار بار اندازه‌گیری شد.

بنابر اعلام ایندیپندنت، متخصصان طبق این پژوهش دریافتند بسیاری از آن‌ها با سردتر شدن هوا به طور متوسط نزدیک به ۲۰۰ گرم وزن اضافه کردند و در طول دوره تعطیلات حدود ۴۰۰ گرم افزایش وزن داشتند و در کل به طور متوسط، بیش از نیم کیلو افزایش وزن داشتند. با این حال، بسیاری از آنان پس از تعطیلات شروع به کاهش وزن کردند.

یک پژوهش دیگر هم وزن دانشجویان دختر از ماه مه تا ماه ژانویه را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که زنان از پاییز تا زمستان حدود نیم کیلو اضافه وزن داشته‌اند.

چرا افراد در زمستان افزایش وزن دارند؟

دکتر «میر علی» – جراح چاقی و مدیر پزشکی یک مرکز کاهش وزن جراحی در کالیفرنیا – می‌گوید: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند. اغلب افزایش وزن در زمستان به رژیم غذایی مربوط می‌شود. مردم در تعطیلات و مهمانی‌ها بیشتر غذا می‌خورند و کمتر به آنچه می‌خورند توجه دارند.

علی در ادامه می‌گوید: تعطیلات، سفر را در پی دارد و همین باعث می‌شود افراد از برنامه ورزشی خود دور بمانند همچنین دمای پایین‌تر هوا باعث می‌شود مردم بی‌تحرک‌تر شوند و فعالیت‌های کمتری را خارج از خانه دنبال کنند.

چگونه از افزایش وزن در زمستان جلوگیری کنیم؟

علی می‌گوید: مراقب قند و کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید، باشید. لزومی ندارد در مورد سبزیجات و پروتئین محتاط شوید همچنین با توجه به اینکه خوردن تنقلات و وعده‌های غذایی مقوی در فصل زمستان رایج است، دکتر شاه ورزش در این مدت را پیشنهاد می‌کند.

او می‌گوید: من به بسیاری توصیه می‌کنم که در خانه ورزش کنند. او توصیه می‌کند که به دنبال کاهش وزن در تعطیلات نباشید بلکه وزنی که دارید را در این مدت حفظ کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.