تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲:۵۳
177 بازدید
کد خبر : 15732

تاثیر شکر مانند اثر مواد مخدر بر مغز است

تاثیر شکر مانند اثر مواد مخدر بر مغز است
شکر خوشمزه و شیرین است اما باعث می‌شود گیرنده‌های مواد افیونی در مغز شما فعال شوند و سیستم پاداش‌های عصبی شما را به شدت فعال می کند.

به گزارش آژیم به نقل از اینسایدر، شکر در بسیاری از غذاها یافت می شود اما در واقع برای ما مفید نیست. آیا تا به حال فکر کرده اید که اگر به طور کلی خوردن قند و شکر را متوقف کنید، چه اتفاقی برای بدنتان می افتد؟

شکر خوشمزه و شیرین است اما باعث می‌شود گیرنده‌های مواد افیونی در مغز شما فعال شوند و سیستم پاداش‌های عصبی شما را به شدت فعال می کند. به عبارت دیگر، شکر از نظر عاطفی به شما احساس خوبی می دهد ، علیرغم عوارض جانبی منفی آن که می تواند منجر به سردرد، سقوط انرژی و حتی عدم تعادل هورمونی شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که قندهای فرآوری شده با قندهای طبیعی موجود در میوه، عسل و شیر شیرین نشده متفاوت هستند. قندهای تصفیه شده، که به نام ساکارز شناخته می شوند، به شدت از نیشکر و چغندر قند فرآوری شده اند؛ آنها کالری بالایی دارند و هیچ ارزش غذایی واقعی ندارند، در حالی که قندهای طبیعی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

 

 

قندهای فرآوری شده تأثیر بدی بر بدن انسان دارند

محصولات فرآوری شده، بطری های گازدار نوشابه و حتی تنقلات بسته بندی شده به اصطلاح “سالم” مملو از قند اضافه شده هستند. مطمئناً خوردن اولین لقمه یا نوشیدن اولین جرعه به اندازه کافی رضایت بخش است، اما آیا می توانید صادقانه بگویید که وقتی آن تکه کیک یا شربت گازدار به طور کامل خورده شده است، احساس سرزندگی یا انرژی خاصی دارید؟

بیش از 50 نام و نوع قند فرآوری شده در محصولات غذایی وجود دارد و حتی اگر طعم خوبی داشته باشند، مطمئناً اینطور نیستند و هیچ کار خوبی برای سلامت بدن شما انجام نمی دهند.

شاخص گلیسمی بالای قندهای فرآوری‌شده می‌تواند قند خون را به سرعت در بدن افزایش دهد و به همان سرعت نیز آن را کاهش دهد. با افزایش سطح قند خون، افزایش سریع انرژی را تجربه خواهید کرد. متأسفانه، از آنجایی که این سطوح به سرعت تنظیم می‌شوند، سقوط انرژی یا «قند» به‌ویژه زمانی که با قندهای اضافه‌شده سروکار داریم، همچنان قابل مشاهده خواهد بود؛ در واقع این افزایش انرژی دائمی نیست و به سرعت از بین می رود.

علاوه بر این، بدن از آنزیم هایی در روده کوچک خود برای تجزیه قند به گلوکز استفاده می کند. معمولاً این مشکل ساز نیست زیرا گلوکز کربوهیدرات ها به عنوان منبع انرژی ذخیره می شود که بدن شما می تواند در صورت لزوم از آن استفاده کند، اما فراموش نکنید که هر گلوکز اضافی در بدن به چربی تبدیل می شود که می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

با قطع مصرف شکر چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

هر چقدر هم سخت باشد که از سفارش یک کولای سرد همراه با همبرگر خودداری کنید، یا از خوردن آب نبات در مهمانی ها جلوگیری کنید، حذف شکر از رژیم غذایی شما می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت شما داشته باشد.

اگر شما فردی هستید که مرتباً بعد از شام، یک فنجان چای و دسر میل می کنید یا هر روز یک بار گرانولا خریداری شده در فروشگاه را همراه ناهار خود می خورید، ممکن است برای شما سخت باشد که شکر مصرفی در رژیم غذایی خود را کاهش بدهید؛ اما ارزشش را دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که وقتی فردی مصرف قند را متوقف می‌کند، اثراتی مشابه با ترک مواد مخدر دارد. شما ممکن است در ابتدا خستگی، سردرد، مه مغزی و تحریک پذیری را تجربه کنید؛ برخی از افراد حتی ناراحتی های گوارشی دارند.

با این حال پس از مدتی این علائم نیز از بین می روند.

 

 

خلق و خوی شما می تواند به شدت تغییر کند

دکتر رابرت گلاتر ، استادیار پزشکی اورژانس در بیمارستان لنوکس هیل گفت که شکر هورمون‌های حس خوب (دوپامین و سروتونین) را در مغز آزاد می‌کند و سیستم پاداش بدن شما را فعال می‌کند.

به عبارت دیگر، هرچه قند بیشتری مصرف کنید، احساس بهتری دارید(حداقل به طور موقت). با این حال، هنگامی که به طور کامل مصرف شکر را متوقف می کنید، بدن شما دچار علائم ترک می شود و این برای بدن یا مغز شما خوشایند نیست.

گلاتر می گوید: «هنگامی که شروع به کاهش مصرف شکر می کنید، بدن شروع به درک این موضوع می کند و ممکن است به خصوص در چند روز اول احساس بدخلقی یا تحریک پذیری کنید.»

او اضافه کرد که بسیاری از مردم خستگی، سردرد یا حتی احساس غم و اندوه یا افسردگی را تجربه می‌کنند که نشان می‌دهد بدن شما در حال تطبیق با سطوح پایین گلوکز، دوپامین و سروتونین است.

بعد از یک هفته یا بیشتر، انرژی شما شروع به بهبود می کند و احساس سرزندگی بیشتر و تحریک پذیری کمتری خواهید داشت.

کاهش مصرف شکر باعث می شود پوست شفاف تر بشود

انواع خاصی از غذاها وجود دارند که ممکن است باعث آکنه شوند؛ قندهای فرآوری شده نیز از جمله آنها هستند.

رژیم های غذایی سرشار از شکر تصفیه شده (به شکل آب نبات، کیک، کلوچه و غیره) می توانند منجر به افزایش بیش از حد انسولین شوند که به نوبه خود باعث التهاب در پوست می شود. در نتیجه، خاصیت ارتجاعی و کلاژن پوست (مواردی که پوست شما را چاق تر و درخشانتر می کند) آسیب می بیند و احتمالا منجر به ظاهر شدن چین و چروک زودرس، افتادگی پوست و آکنه و روزاسه می شود.

کاهش مصرف شکر دقیقا برعکس عمل می کند؛ کاهش مصرف قند می تواند با تقویت الاستین و کلاژن و کاهش سطح التهاب موجود در پوست به بهبود چهره شما کمک کند و پوست شما را درخشان تر کند.

 

 

حذف قند از رژیم غذایی می تواند کیفیت کلی خواب شما را در دراز مدت بهبود بخشد

قطع مصرف شکر مشکلات خواب شما را یک شبه حل نمی‌کند، اما در عرض چند هفته باید متوجه شوید که خواب عمیق تری دارید و بهتر می خوابید.

این به این دلیل است که غذاهای حاوی مقادیر زیادی قند تصفیه شده، درجه خواب موج آهسته (SWS)، خواب ترمیمی که خاطرات و اطلاعات آموخته شده در طول روز را تثبیت می کند و خواب حرکت سریع چشم (REM)، مرحله رویا را کاهش می دهد.

خوردن قند کمتر تعداد دفعات بیدار شدن در طول شب را نیز کاهش می دهد و به طور کلی کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد.

 

 

شما ممکن است با حذف قند از رژیم غذایی خود وزن کم کنید

شکر به خودی خود باعث افزایش وزن شما نمی شود با این حال مصرف بیش از حد قند می تواند به افزایش وزن منجر شود. همانطور که عناصر مختلفی در افزایش وزن نقش دارند، چند عامل نیز به کاهش وزن کمک می کنند. کاهش مصرف شکر تنها یکی از این موارد است.

وقتی قند را کاهش می دهید یا حذف می کنید، ذخیره چربی به آرامی کاهش می یابد و شما با گذشت زمان وزن کم می کنید. با این حال، این کار به زمان نیاز دارد و معمولاً یک تا دو هفته شروع می شود.

با این حال، اگر امیدوارید حذف قند از رژیم غذایی شما منجر به کاهش سریع و قابل توجه وزن شود،بهتر است توجه داشته باشید که خوردن پروتئین بیشتر و پیروی از یک برنامه ورزشی منظم که شامل تمرینات هوازی و وزنه می شود، کلیدی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.